Strefa kulturalnego podróżowania

10 października 2017

Poradnik „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”

Czy pasażerowi poruszającemu się na wózku można zaproponować pomoc w umieszczeniu bagażu na półce? Czy pozwolić dziecku na zabawę z psem-przewodnikiem niewidomego podróżnego? Na te i inne pytania podróżni znajdą odpowiedzi w publikacji „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”. Poradnik został przygotowany wspólnie z Fundacją Integracja.

Wcześniejsze edycje projektu „Strefa kulturalnego podróżowania: przedstawiały uniwersalne zasady savoir-vivre. Tym razem PKP Intercity skupia się na komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami i życzliwości jakiej oni oczekują od innych, sprawnych osób.

Publikacja „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością” to poradnik przygotowany wspólnie z Fundacją Integracja. Jest to zbiór czytelnych ilustracji, które przedstawiają sceny z osobami z różnymi niepełnosprawnościami w czasie podróży pociągiem. Publikacja przedstawi wskazówki oraz porady dotyczące zachowań w kontakcie z niewidomymi pasażerami czy osobami poruszającymi się na wózku inwalidzkim.

„Poprzez takie działania odpowiadamy nie tylko na potrzeby osób poruszających się koleją, ale całego społeczeństwa” – tłumaczy prezes Fundacji Integracja, Piotr Pawłowski. „Do Integracji często trafiają pytania, jak zareagować na widok osoby niewidomej na ulicy, czy można pomagać osobie na wózku, jak pomóc komuś, kto nie radzi sobie z poruszaniem się koleją czy też komunikacją miejską. Mamy bariery w głowach, nie mamy wiedzy na temat tego, jak się zachować. Poprzez tę akcję chcemy pokazać, że osoby z niepełnosprawnością nie są przybyszami z innej planety i nie funkcjonują jakoś specjalnie inaczej, choć ja częściej zmieniam opony niż buty, bo się szybciej zużywają”.

Poradnik dostępny jest w wersji do pobrania pod linkiem https://www.intercity.pl/pl/dokumenty/Dzial%20prasowy/poradnik-savoir-vivre.pdf

W wersji drukowanej publikację można otrzymać w Centrach Obsługi Klienta w całym kraju. Dodatkowo o uniwersalnych zasadach dobrych manier przypominają slajdy wyświetlane w nowoczesnych pociągach (Pendolino, PesaDART i Flirt3) oraz na ekranach przy kasach. PKP Intercity zaplanowało również czat na Facebooku z ekspertami. Pasażerowie będę mieli szansę zapytać się, jak zachować się w konkretnej sytuacji w czasie podróży pociągiem.