Kryteria przyznawania gwiazdek hotelowych

Najważniejszym celem przyznawania gwiazdek hotelowych jest jasne zdefiniowanie standardu obiektu. Im większą liczbą gwiazdek może pochwalić się dany hotel, tym lepiej o nim świadczy. Co ważne, system przydzielania gwiazdek jest w Polsce uregulowany prawnie, a kryteria są takie same dla każdego obiektu hotelarskiego. Oto najważniejsze aspekty, które mają kluczowe znaczenie podczas procesu oceniania.

Ile gwiazdek maksymalnie może otrzymać hotel?

Tryb przyznawania gwiazdek hotelom został opisany w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. W przepisach sprecyzowano, jakie cechy są charakterystyczne dla wszystkich występujących w Polsce obiektów noclegowych: hoteli, moteli, pensjonatów, kempingów, domów wycieczkowych, schronisk młodzieżowych, schronisk oraz pól biwakowych. Hotelem jest obiekt, który posiada przynajmniej 10 pokoi (głównie 1- i 2-osobowych) oraz oferuje rozległy wachlarz usług związanych z przyjmowaniem gości. Systemem gwiazdek nie są objęte jedynie schroniska i pola biwakowe – pozostałe obiekty podlegają procesowi kategoryzacji.

W przypadku hoteli liczba przydzielonych gwiazdek może wynieść od 1 do 5. W tej samej grupie znajdują się też pensjonaty i motele, kempingi mogą otrzymać maksymalnie 4 gwiazdki, natomiast do określenia standardu schronisk młodzieżowych i domów wycieczkowych stosuje się 3-stopniową skalę cyfr rzymskich.

„Procesem oceniania obiektów noclegowych zarządza marszałek województwa we współpracy z powołanymi przez siebie ekspertami, np. strażakami czy specjalistami ds. nadzoru budowlanego” – wyjaśnia pracownik Amber Hotelu z Gdańska.

Na jakiej podstawie są przyznawane gwiazdki hotelowe?

Wytyczne precyzujące, jakie wymagania muszą spełniać obiekty noclegowe, by otrzymać daną liczbę gwiazdek, można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Pula elementów, które oceniający muszą wziąć pod uwagę podczas procesu kategoryzowania, jest bardzo szeroka. Z punktu widzenia gości najważniejsze są jednak następujące kryteria:

  • metraż pokoju (np. pokój dla jednej osoby w hotelu jednogwiazdkowym musi mieć minimum 8 m kw., dwugwiazdkowym – 9 m kw., trzygwiazdkowym – 10 m kw., czterogwiazdkowym – 12 m kw., a pięciogwiazdkowym – 14 m kw.),
  • prywatna łazienka (w hotelach jednogwiazdkowych łazienka może znajdować się na korytarzu),
  • wyposażenie pokoju (najskromniejsze w hotelach jedno- i dwugwiazdkowych, standard znacząco wzrasta w hotelach trzygwiazdkowych, w najlepszych obiektach można liczyć na dodatkowe udogodnienia, np. minibary w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych czy sejfy tylko w tych ostatnich),
  • parking strzeżony (obowiązkowy w hotelach cztero- i pięciogwiazdkowych),
  • usługi dodatkowe (np. room service przez 18 godzin na dobę, restauracja, usługa prania i prasowania w obiektach z trzema gwiazdkami lub więcej; kwiaciarnia, sprzedaż prasy, sale konferencyjne, zespoły odnowy biologicznej w hotelach z pięcioma bądź czterema gwiazdkami).

System oceniania hoteli i przydzielania im gwiazdek w zależności od gwarantowanego standardu to duże ułatwienie dla osób chcących zarezerwować pokój z myślą zarówno o wakacjach, jak i podróży służbowej. Dzięki jasnym wytycznym można łatwo od razu odrzucić hotele, które nie oferują poszukiwanych udogodnień czy wręcz przeciwnie – skupić się na obiektach o niższym standardzie, jeśli podróż ma być budżetowa, a nocleg wygodny, ale skromny.