Pozycjonowanie stron internetowych – o co chodzi?

Gdy chcemy coś kupić, obejrzeć, zaplanować wakacje czy dobrać płytki podłogowe do swojego domu, nie musimy ruszać się z niego ruszać. Internet to narzędzie, które pozwala na wyszukiwanie wszelkich interesujących nas informacji, jednak abyśmy mogli znaleźć to, czego szukamy, strony internetowe muszą być odpowiednio przygotowane. Co to oznacza w praktyce? Strona internetowa firmy musi przejść przez audyt SEO oraz musi zostać poddana procesowi pozycjonowania. Pozycjonowanie stron internetowych to, krótko mówiąc, przygotowanie treści i optymalizacji strony w taki sposób, aby wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google Search Console.

Pozycjonowanie stron internetowych – z czym to się je?

Pozycjonowanie stron internetowych to bardzo szeroki temat. Ogólnie rzecz ujmując, jest to jeden ze sposobów dotarcia do potencjalnego klienta – pozycjonowanie to dość tania opcja, a przy tym przynosi najtrwalsze efekty. Nie ma się więc nad czym zastanawiać – jeśli mamy firmę, to koniecznie musimy zainwestować we współpracę z agencją SEO. Agencja SEO zaplanuje działania, które będą sukcesywnie wdrażane i z czasem przyniosą wymierne efekty w postaci większego ruchu na stronie i, przede wszystkim, większej liczby klientów, a na tym właśnie firmom zależy najbardziej. Aby zdobyć klienta, trzeba być widocznym. Można pokusić się o stwierdzenie, że warto podać naszą stronę internetową na tacy tuż przed nos klienta – im mniej szukania, tym chętniej klikamy na stronę, na której nam zależy. Nikt nie lubi tracić czasu na szukanie rozwiązania swojego problemu – uzyskanie wysokiej pozycji w Google to właśnie oszczędność czasu klienta i szybsza możliwość zdobycia jego zainteresowania naszą firmą.

Audyt strony internetowej – pierwszy krok do pozycjonowania strony w Google

Pierwszą, bardzo ważną rzeczą, którą trzeba zrobić przed przejściem do konkretnych działań na stronie www, jest tak zwany audyt. Audyt SEO to nic innego jak sprawdzenie strony pod kątem pozycjonowania, słów kluczowych, fraz kluczowych, wartości treści na stronie (czyli content marketing), pozycji w wynikach wyszukiwania, ruchu na stronie, liczby odwiedzających, link building (zdobywanie linków z innych domen – linki dofollow) i tym podobne. Kolejną częścią audytu jest przyjrzenie się konkurencji – możemy znaleźć tam wskazówki, które naprowadzą nas na ciekawe rozwiązania oraz pokażą, w czym możemy wyprzedzić konkurencję. Bardzo ważne jest także sprawdzenie strony pod względem optymalizacji. Chodzi między innymi o szybkość ładowania się strony, poprawność wyświetlania wszystkich treści i grafik, czytelność i intuicyjność drogi do przedmiotu czy usługi, którą oferuje dana firma. Innymi słowy, należy sprawdzić, czy strona działa poprawnie i wizualnie prezentuje się nieskazitelnie. W końcu to, co przyciąga wzrok, buduje ruch na stronie. Dobrze zaprojektowana strona zachęca swoim wyglądem i działaniem do pozostania na niej i znalezienia bez trudu tego, czego szukamy. Na stronie internetowej można wprowadzić szereg ulepszeń, które będą ułatwiały poruszanie się po niej.

Pozycjonowanie lokalne a pozycjonowanie globalne

Pozycjonowanie na daną frazę jest niezwykle istotne – to już wiemy. Jednak wbrew pozorom można się tutaj nieźle wkopać. Bardzo podobnie brzmiące frazy mogą przynieść zupełnie inne efekty. Najlepiej będzie pokazać to na konkretnym przykładzie. Pozycjonowanie strony na frazę „schody granitowe” (pozycjonowanie globalne) przyniesie inne efekty niż pozycjonowanie na bardzo podobną frazę „schody granitowe Opole” (pozycjonowanie lokalne). Doprecyzowanie frazy kluczowej o lokalizację pozwoli na zdobycie klientów z danego miasta i okolic, co jest zdecydowanie bardziej pożądane w tym przypadku. Aby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, konieczne jest oferowanie unikalnych treści, które poruszają wszystkie aspekty wyszukiwanej frazy kluczowej. Bardzo ważne jest odpowiadanie na pytania, jakie nasuwają się, gdy tylko pomyślimy o danej frazie kluczowej – to właśnie to będą wpisywać w wyszukiwarkę Google nasi potencjalni klienci.

Proces pozycjonowania warto zostawić agencji SEO, która przeprowadzi audyt SEO i zaplanuje konkretne działania dotyczące pozycjonowania strony internetowej. Zajmie się doborem słów kluczowych, fraz kluczowych, przygotuje unikalne treści (copywriting), a to wszystko będzie z czasem przynosiło wymierne efekty w postaci ruchu na stronie i większej liczby klientów. Pozycjonowanie stron www wymaga technicznych umiejętności, doświadczenia oraz dostępu do danych z narzędzi SEO. Pozycjonowanie stron www w Google to nic innego jak odpowiedź na potrzeby użytkownika. Inaczej mówiąc – jest to reklama, której założeniem jest zachęcenie potencjalnego klienta do świadomego kliknięcia w odnośnik do strony www w celu poznania oferty danej firmy. W praktyce wygląda to tak, że potencjalny klient wpisuje słowa kluczowe związane z konkretnym biznesem i trafia na stronę.

Artykuł powstał przy współpracy ze specjalistą od pozycjonowania stron internetowych https://lukaszsurma.pl/