5 tricków dzięki którym napiszesz dobry tekst marketingowy

„Jestem przedsiębiorcą, nie pisarzem!”. Taka myśl często pojawia się w Twojej głowie? Zakładając swój biznes na pewno nie spodziewałeś się, że będziesz tyle pisał. Oferty handlowe, opisy produktów, maile do klientów itd. To prawdziwe przekleństwo, jeśli Twój budżet nie pozwala na zatrudnienie profesjonalnej agencji marketingowej. Jednak głowa do góry – w tym artykule znajdziesz 5 tricków, dzięki którym zaczniesz pisać jak Hemingway, a Twoje twórcze problemy odejdą w niepamięć.

Jak napisać dobry tekst marketingowy

W czasach, gdy większość kontaktów z klientem przenosi się z łącz telefonicznych do internetu, komunikacja werbalna schodzi na drugi plan. W internecie największe znaczenie ma przecież tekst.

Konieczność nieustannego pisania przyprawia Cię czasami o ból głowy? Nie przejmuj się!

Mnóstwo początkujących przedsiębiorców ma poważny problem z opanowaniem skutecznych sposobów tworzenia treści tekstowej.

Zajmuję się sprzedażą kwiatów/koszulek/mebli, żaden ze mnie Hemingway” – jeśli kiedykolwiek pomyślałeś w ten sposób, jesteś już bardzo blisko rozwiązania swojego problemu.

Otóż nie ma lepszego pisarza, którego mógłbyś naśladować, niż Hemingway.

5 pisarskich tricków dla przedsiębiorców

Dokładnie tak! Zamiast przyjmować poetyckie i skomplikowane konstrukcje literackie, Hemingway posługiwał się prostym i jasnym językiem. Jeżeli zależy Ci na rozwoju swojego biznesu, powinieneś zrobić dokładnie to samo. Poniżej znajdziesz 5 zasad twórczości Hemingwaya, które błyskawicznie poprawią jakość Twoich tekstów.

1. Wykorzystuj krótkie zdania

Hemingway był znany ze swojego minimalistycznego, niemal pozbawionego przymiotników stylu. Jego słowa bezpośrednio zmierzały do ustalonego celu. W skrócie – Hemingway to geniusz prostoty.

Jeżeli tworzysz tekst o charakterze marketingowym, nie musisz odwoływać się do poczucia językowej estetyki potencjalnego klienta. Musisz przede wszystkim odwołać się do jego potrzeb i emocji.

Początkującym twórcom często wydaje się, że skomplikowany i kwiecisty język to najlepszy sposób na wywołanie emocji odbiorców. Nic z tych rzeczy!

Im krócej, tym lepiej. Być może najskuteczniejszą demonstracją surowego stylu Hemingwaya był moment, gdy wyzwano go do napisania najkrótszego opowiadania, które wzbudzi emocje czytelników. Wykorzystał w tym celu tylko 6 słów:

Na sprzedaż: buty dziecięce, nigdy nieużywane

2. Wykorzystuj krótkie akapity

Hemingway na pewno nie wyobrażał sobie, jak rozwój internetu wpłynie na nasz sposób komunikacji. Jednak nie można zarzucić mu, że w ogóle nie zauważał nadchodzących zmian.

Otóż na przestrzeni XX wieku nawyki czytelnicze spotkała prawdziwa rewolucja. Pisarstwo, pod naporem popkultury, regularnie wycofywało się z pozycji sacrum do profanum.

Poważne pozycje wielkich artystów coraz częściej zastępowały masowo produkowane gazety, magazyny i broszury reklamowe. Paradoksalne – pomimo zmniejszającego się zainteresowania książkami, odbiorcy pochłaniali coraz więcej treści tekstowych.

Hemingway doskonale zdawał sobie sprawę z konsekwencji tego stanu rzeczy. Wiedział, że nowoczesny odbiorca czyta szybko i nieuważnie. Jednak, wbrew głównemu nurtowi, nie użalał się nad tym faktem. Postanowił go wykorzystać.

Krótkie akapity pozwoliły jego czytelnikom na szybsze zapoznawanie się z tekstem. Poprawiły logiczny podział utworu. To dzięki nim rozproszony odbiorca miał większą szansę, by odzyskać wątek i wrócić w czułe objęcia narracji.

Taka konstrukcja tekstu zapewnia komfort rozproszonemu czytelnikowi. Być może właśnie w tym tkwi największy sekret komercyjnego sukcesu twórczości Hemingwaya.

3. Używaj energicznego języka

Autor bestsellerowych książek o copywritingu, David Garfinkel, określił język twórczości Hemingwaya jako „muskularny, potężny, pełny wigoru, pochodzący z pasji, skupienia oraz intencji”.

Myślisz, że posługiwanie się takim językiem jest trudne? Nie w Twoim przypadku.

Jako przedsiębiorca doskonale znasz swoją branżę. Wiesz, czego potrzebują Twoi klienci i jakie emocje wpływają na ich decyzje zakupowe.

Kto lepiej niż Ty będzie w stanie nawiązać z nimi kontakt i przekonać ich do określonego działania? Również Twój język może być potężny i pełny wigoru. Wystarczy, że do komunikacji z klientem będziesz podchodził w równie pewny sposób, co do jakości swoich produktów.

4. Bądź pozytywny

Prywatnie Hemingway nie był najszczęśliwszą osobą na świecie (o czym świadczy sposób, w jaki postanowił się z nim pożegnać). Co zatem oznacza, że powinieneś być „pozytywny jak Hemingway”?

„Pozytywny”, w tym znaczeniu, sprowadza się do bardzo prostej zasady. W swoich tekstach powinieneś określać co czym jest, a nie czym nie jest.

Rozpoczynanie komunikatu od zaprzeczenia to poważny błąd. Przede wszystkim dlatego, że kieruje umysł czytelnika w przeciwnym do zamierzonego kierunku. Jeżeli napiszesz, że „procedura w naszym salonie nie jest bolesna” – umysł odbiorcy i tak skupi się na słowie „bolesna”, pomijając zaprzeczenie.

Zamiast pisać „niedrogie” napisz „tanie”. Zamiast pisać „ta procedura nie boli”, napisz „ta procedura jest komfortowa”, zamiast prezentować program komputerowy, który „nie ma błędów”, dużo lepiej poinformować odbiorcę, że „program jest stabilny”.

5. Nie ograniczaj się do 4 reguł – rozpocznij skuteczną naukę pisania

Powyższe 4 reguły Hemingway opracował w trakcie pracy dla magazynu Kansas City Star w 1917 roku. Tak, oryginalnie były tylko cztery.

Jednak w tym miejscu chciałbym dodać coś od siebie – trenuj swoje pisarskie umiejętności i nie przejmuj się ewentualnymi niepowodzeniami. Świadome podejście do komunikacji z klientem to fundament, który pozwoli Ci osiągnąć nawet najbardziej ambitne cele biznesowe.

W 1934 roku Hemingway wyjawił w rozmowie z F. Scott Fritzgeraldem:

Piszę jedną stronę arcydzieła na 99 stron gówna. Moja praca polega przede wszystkim na umieszczaniu gówna w koszu na śmieci”.

Im więcej będziesz wiedział o różnych sposobach tworzenia tekstów, tym łatwiej przyjdzie Ci ocena ich jakości. Wtedy będziesz mógł pracować dokładnie w ten sam sposób, co Hemingway.

Pamiętaj też, że w przeciwieństwie do niego, raczej nie będziesz rywalizował z pisarzami światowej klasy. Przedsiębiorcy wystarczy, że będzie tylko odrobinę lepszy, niż konkurencja.

Praca nad jakością komunikatu zapewni Ci tę przewagę.

Więcej informacji o kreatywnych sposobach tworzenia tekstów biznesowych znajdziesz na blogu pisarskim https://zarabiajnapisaniu.com/.