Pakiet Mobilności – Nowe Zasady w Transporcie Drogowym w Unii Europejskiej

Pakiet Mobilności – Nowe Zasady w Transporcie Drogowym w Unii Europejskiej

Pakiet mobilności to zestaw przepisów wprowadzonych przez Unię Europejską w celu uregulowania działalności sektora transportu drogowego. Nowe regulacje, które zaczęły obowiązywać etapami od 2020 roku, mają na celu poprawę warunków pracy kierowców, zapewnienie uczciwej konkurencji w branży oraz zwiększenie efektywności zarządzania transportem na terenie UE. Jakie zmiany przynosi pakiet mobilności i jakie wyzwania stawia przed przewoźnikami?

Główne założenia pakietu mobilności

Pakiet mobilności obejmuje szeroki zakres regulacji dotyczących pracy kierowców, zasad kabotażu, delegowania oraz tachografów. Kluczowe zmiany dotyczą:

1. Warunków pracy kierowców
Pakiet wprowadza obowiązek zapewnienia kierowcom lepszych warunków pracy. Wśród nowych przepisów znalazły się:

  • Kierowcy muszą mieć zapewniony powrót do bazy firmy lub miejsca zamieszkania co najmniej raz na 4 tygodnie.
  • Zakaz spędzania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie pojazdu. Pracodawca musi zapewnić kierowcy odpowiednie zakwaterowanie.

2. Kabotaż
Zmiany dotyczące kabotażu (przewozów wykonywanych przez przewoźnika na terenie innego państwa członkowskiego) wprowadziły nowe ograniczenia:

  • Maksymalnie trzy przewozy kabotażowe w ciągu 7 dni.
  • Obowiązkowa „przerwa chłodząca” wynosząca 4 dni przed możliwością ponownego wykonywania kabotażu w tym samym kraju.

3. Delegowanie kierowców
Nowe przepisy regulują zasady delegowania kierowców, zrównując je z zasadami obowiązującymi w innych sektorach:

  • Kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe podlegają zasadom wynagrodzenia obowiązującym w kraju, w którym wykonują pracę.
  • Konieczność zgłaszania kierowców do odpowiednich systemów krajowych i zapewnienia dokumentacji potwierdzającej delegowanie.

4. Tachografy
Pakiet mobilności wprowadza obowiązek stosowania nowoczesnych tachografów cyfrowych, które rejestrują nie tylko czas pracy kierowców, ale także przekroczenia granic państwowych i operacje załadunku/rozładunku. Do 2026 roku wszystkie pojazdy mają być wyposażone w tachografy drugiej generacji.

Cele pakietu mobilności

Nowe przepisy mają na celu:

  • Poprawę warunków pracy kierowców: Dzięki regulacjom dotyczącym odpoczynku i zakwaterowania kierowcy mają pracować w bardziej komfortowych i humanitarnych warunkach.
  • Uczciwą konkurencję w branży transportowej: Eliminacja „dumpingu socjalnego” ma wyrównać szanse przewoźników z różnych krajów UE.
  • Zwiększenie efektywności transportu: Lepsze zarządzanie kabotażem i obowiązkowe tachografy mają poprawić organizację przewozów i ograniczyć nadużycia.

Wyzwania dla przewoźników

Pakiet mobilności wiąże się również z wyzwaniami dla firm transportowych, szczególnie tych działających na rynku międzynarodowym:

  • Wyższe koszty operacyjne: Konieczność zapewnienia kierowcom zakwaterowania i przestrzegania przepisów delegowania może zwiększyć wydatki firm.
  • Adaptacja do nowych technologii: Obowiązkowe tachografy drugiej generacji wymagają inwestycji w nowoczesne urządzenia oraz szkolenia pracowników.
  • Złożoność przepisów: Nowe regulacje wprowadzają bardziej skomplikowane zasady, które wymagają ścisłego monitorowania i odpowiedniego zarządzania dokumentacją.

Korzyści wynikające z wdrożenia pakietu mobilności

Pomimo wyzwań, pakiet mobilności przynosi także korzyści:

  • Poprawa wizerunku branży transportowej: Lepsze warunki pracy kierowców mogą przyczynić się do zmniejszenia niedoboru kadry w tej branży.
  • Zwiększenie bezpieczeństwa na drogach: Przestrzeganie zasad dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców zmniejsza ryzyko wypadków spowodowanych zmęczeniem.
  • Stabilizacja rynku: Eliminacja nieuczciwej konkurencji może stworzyć bardziej przejrzyste warunki działania dla wszystkich uczestników rynku.

Jak przygotować firmę na zmiany?

Aby dostosować się do wymogów pakietu mobilności, firmy transportowe powinny:

  1. Zainwestować w nowoczesne technologie: Wyposażyć pojazdy w tachografy drugiej generacji i zapewnić odpowiednie szkolenia kierowców oraz personelu.
  2. Przeanalizować przepisy dotyczące delegowania: Zapoznać się z zasadami obowiązującymi w krajach, w których realizowane są przewozy.
  3. Dostosować organizację pracy: Zoptymalizować harmonogramy transportów, aby spełniały wymogi dotyczące odpoczynku i kabotażu.
  4. Wdrożyć odpowiednie procedury administracyjne: Upewnić się, że dokumentacja dotycząca pracy kierowców jest kompletna i zgodna z przepisami.

Nowe standardy w transporcie drogowym

Pakiet mobilności to krok w stronę zrównoważonego i bardziej uczciwego rynku transportowego w Unii Europejskiej. Wprowadzone regulacje zmieniają zasady gry, nakładając nowe obowiązki na przewoźników, ale jednocześnie podnosząc standardy pracy kierowców i zwiększając bezpieczeństwo na drogach. Dostosowanie się do tych zmian wymaga inwestycji i zaangażowania, ale może przynieść korzyści w postaci bardziej stabilnego i profesjonalnego funkcjonowania branży transportowej.