Rolki do wózków paletowych – jak wybrać te właściwe?

Ich pomoc jest po prostu nieoceniona, kiedy potrzebne jest szybkie i sprawne przetransportowanie dużych i ciężkich ładunków. Żeby poprzeć to stwierdzenie konkretami, można przywołać kilka danych liczbowych, dotyczących pewnego bardzo konkretnego wózka widłowego. Paleciak, który ma widły długości ponad 1 metra (szerokie na kilkanaście centymetrów), wzmocniony ramą i sterowany dyszlem, może udźwignąć rzeczy ważące nawet 2 tysiące kilogramów. Ale w tej sytuacji prawdziwymi bohaterami wcale nie są widły, które utrzymają powierzony im ładunek – kluczem do sukcesu wózka paletowego są kółka, które nie dadzą się pokonać ciężarowi i raźno potoczą się przed siebie.

Rolki do wózków paletowych – bez nich ani rusz

A właściwie nie kółka – tylko rolki. Bo chociaż z mobilnością wielu sprzętów kojarzymy przede wszystkim koła, kółka i kółeczka, czasem konstruktorzy pewnych urządzeń muszą sięgać po ich kuzynki – rolki. Można powiedzieć, że w pewnym sensie to takie kółka do zadań specjalnych, znacznie szersze niż standardowe kółko. Zwiększona powierzchnia toczna to więcej przestrzeni, na której można oprzeć się o podłoże – i utrzymać i przewieźć nawet naprawdę imponujące ładunki.

Z opisanych już powodów, rolki do wózków paletowych są montowane właśnie pod samymi widłami – i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w razie potrzeby je wymienić, wybierając takie części, które będą odpowiadały naszym planom i przeznaczeniu wózka. A przy wyborze rolki, która sprawdzi się najlepiej w danych okolicznościach, trzeba kierować się przede wszystkim jej tworzywem. Takie części są produkowane z bardzo wytrzymałych tworzyw sztucznych, wspieranych dodatkowo przez aluminiowe łożysko. Gdy silny korpus otula równie silna powłoka, przepis na sukces jest już gotowy. Można więc przebierać między rolkami z poliamidu, gumy i poliuretanu. Każda z tych substancji ma swoje zalety i każda zyskuje zainteresowanie – dlatego producenci wciąż dostarczają je swoim klientom. Poliamid sprawi, że wózek paletowy udźwignie większe ciężary, ale nie będzie amortyzował wstrząsów wywoływanych obrotami rolki. Lepiej amortyzuje guma, ale mistrzem amortyzacji i odporności na czynniki zewnętrzne jest poliuretan. Każdy, kto szuka rolek do paleciaka, ma przed sobą takie trzy opcje – i musi wybrać jedną z nich. Oczywiście w drugiej kolejności trzeba zdecydować, jaką szerokość ma mieć rolka, bo to także będzie decydowało o tym, ile uda się jej udźwignąć i przetransportować. Na szczęście oferty producentów są na tyle bogate, że każdy znajdzie coś dla siebie.