zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie to podstawa normalnego funkcjonowania

Organizm człowieka do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje konkretnej dawki energii, witamin i minerałów jakie dostarcza wraz z pożywieniem. Dlatego też odpowiednio zbilansowana dieta jest kluczem do zachowania zdrowia i dobrej kondycji organizmu. 

Zdrowe odżywienie pozwala nie tylko na utrzymanie szczupłej sylwetki, ale także jest podstawą do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Wraz z jedzeniem powinniśmy dostarczać wszystkie niezbędne składniki i minerały, które odpowiadają za właściwą pracę narządów. Prawidłowa dieta pozwala także uchronić przed wieloma schorzeniami oraz wpływa na ogólną odporność kondycję człowieka.

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta?

Podstawą zdrowego odżywiania jest odpowiednie komponowanie posiłków w taki sposób, aby zachowując właściwą wartość energetyczną uzupełniały w organizmie zapotrzebowanie na poszczególne witaminy (dostępne na https://soul-farm.pl/) i minerały. Pominięcie jakiegokolwiek składniku może doprowadzić do wyrządzenia niedoborów oraz szkód w organizmie. Zdrowa dieta nie powinna zawierać dużej ilości produktów przetworzonych, słodyczy, sztucznych napojów i fast – foodów. Należy również zadbać o regularność spożywanych posiłków, najlepiej 4 – 5 porcji w ciągu dnia w równych odstępach czasowych. 

Co powinno wchodzić w skład zdrowej diety?

  • Błonnik – Ustalając jadłospis należy uwzględnić odpowiednią ilość błonnika, który koordynuje pracę jelit i zapobiega powstawaniu zaparć i wzdęć, jednych z najczęstszych dolegliwości związanych ze schorzeniami gastrycznymi.
  • Owoce i warzywa – Są cennym źródłem wielu witamin, a także wyżej wspomnianego błonnika. Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców pozytywnie wpływa na przemianę materii i dodatkowo usprawnia pracę układy odpornościowego.
  • Węglowodany złożone – To podstawowe źródło energii, dlatego powinny stanowić fundament naszej diety. Wybieranie złożonych węglowodanów takich jak ciemne pieczywo czy brązowy ryż, pozwoli uniknąć szkodliwego skoku insuliny we krwi, co wpłynie na równomierne zagospodarowanie dostarczoną energią.
  • Tłuszcze nienasycone – W piramidzie zdrowego żywienia nie może zabraknąć pełnowartościowych tłuszczów, ponieważ to one w głównej mierze są odpowiedzialne za prawidłową prace mózgu i układu nerwowego. Najlepiej jest sięgać po te o pochodzeniu roślinnym, które dostarczają nam kwasów omega – 6 i omega – 3. 
  •  Prawidłowa ilość płynów – Odwodnienie organizmu to poważny stan zagrażający naszemu zdrowi. Odpowiednia ilość wody pomaga zachować odporność i reguluje temperaturę ciała człowieka. 

Jakich chorób pomaga uniknąć zdrowe odżywianie?

Błędy żywieniowe jakie popełniamy mogą mieć fatalne skutki dla naszego zdrowia. Przestrzeganie odpowiednich zasad zdrowego stylu życia chroni przed występowaniem takich chorób jak:

  • Cukrzyca typu 2 – W ostatnich latach, kiedy przemysł spożywczy mocno się rozwinął, występowanie cukrzycy typu 2 znacznie przybrało na sile. To w ogromnej mierze wynik spożywania zbyt dużej ilości produktów przetworzonych oraz nieregularność posiłków. 
  • Nadciśnienie tętnicze – Serce nadmiernie obciążone przez tkankę tłuszczową musi wykonywać znacznie intensywniejszą pracę, co może prowadzić do wystąpienia chorób układu krwionośnego.
  • Otyłość – Gromadzenie nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej to skutek zbyt wysokiej podaży energetycznej w diecie. Nadwyżka kalorii powoduje wystąpienie takich schorzeń jak nadwaga i otyłość, które mają wpływ na wydolność i kondycję organizmu.
  • Choroba wieńcowa – Choroba niedokrwienna mózgu to domena osób z nadwagą i otyłością, która jest poważnym zagrożeniem wystąpienia zawału.

Prawidłowe odżywianie pomaga w zachowaniu zdrowia i odpowiedniej masy masy ciała. Jest również dobrą metodą na uniknięcie wizyty u lekarza, związanej z częstym popełnianiem błędów żywieniowych. Warto więc zadbać o nasz codzienny jadłospis, który zapewni organizmowi wszystkie witaminy i minerały.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *